Nowy Rok w Polsce i na świecie.



  Cel ogólny:
  • Zapoznanie dzieci z tradycjami witania Nowego Roku.


Cele operacyjne - dziecko:
  • współpracuje z grupą,
  • potrafi się wypowiadać,
  • potrafi rozwiązywać zagadki,
  • wie jak wygląda Stary Rok i Nowy Rok,
  • rysuje pośladzie,
  • dzieli wyrazy na sylaby,
  • uważnie słucha poleceń nauczyciela,
  • wypowiada się na temat opowiadania,
  • dopasowuje ilustracje do opowiadania,
  • czyta globalnie wyrazy,
  • dokonuje analizy i syntezy,
  • rozpoznaje cyfry 3, 4, 5,
  • wydziera z papieru kolorowego, wykleja plasteliną.

Środki dydaktyczne:
Sylwety Starego i Nowego Roku, kartki z wykropkowanymi rysunkami, zagadki, wstążka, sylwety do opowiadania, opowiadanie „O Nowym Roku i młynarzu Sylwestrze” L. Krzemienieckiej, nagrania z płyt, ilustracje zwyczajów noworocznych z różnych stron świata, puzzle stary i Nowy Rok, rozsypanka sylabowa , cyfry 3, 4, 5 oraz 12 kolorowych paseczków, balony, karta pracy Nowy Rok.

Przebieg:
  1. Powitanie – zabawa „Czarodziejski balonik”.
    • Nauczycielka podaje dziecku stojącemu obok niej czarodziejski balonik – iskierkę przyjaźni mówiąc np. Witaj Olu.
  2. Rozmowa na temat witania Nowego Roku.
    • Jak witaliście Nowy Rok?
    • W jaki sposób wasi rodzice witali Nowy Rok?
    • Czym wita się Nowy Rok?
    • Co składamy tego dnia sobie, rodzicom, znajomym?
  3. Porównywanie wyglądu Starego i Nowego Roku.
    • Do tablicy przypięte są sylwety przedstawiające postać Starego i Nowego Roku.
  4. Fajerwerki – przygotowanie do pisania.
    • Nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe mazaki i kartki z wykropkowanym rysunkiem fajerwerków , które mają połączyć..
  5. Rozwiązywanie zagadek z treścią.
  6. Zabawa ruchowa „Stary Rok i Nowy Roczek”
    • Dzieci dzielą się na dwie grupy i ustawiają po przeciwnych stronach Sali. Na środku sali nauczycielka rozkłada wstążkę, miejsce spotkania Starego i Nowego Roku. Na sygnał dzieci zaczynają się do siebie zbliżać. Jedne idą ospale, powoli, bo Stary Rok jest już zmęczony. Drugie wesoło, radośnie podskakując. Po spotkaniu w wyznaczonym miejscu witają się ze sobą w różny sposób i zamieniają się miejscami. Zabawę można powtórzyć 3, 4 razy.
  7. Teatrzyk sylwetowy do opowiadania L. Krzemienieckiej „O Nowym Roku i młynarzu Sylwestrze”.
  8. Rozmowa na temat opowiadania.
    • Kim był Sylwester?
    • Czego nie używał w swojej pracy?
    • W jaki sposób odnosił się do ludzi?
    • Co poradziła Sylwestrowi jego matka?
    • Co podarował mu Nowy Rok?
    • Czy zmienił się młynarz po wizycie u Nowego Roku?
    • W jaki sposób ludzie uczcili imieniny Sylwestra?
    • Kiedy i o której godzinie witamy Nowy Rok?
    • Kto potrafi ułożyć z podanych cyfr obecny rok?
  9. Zabawa ruchowa „Zegary”.
  10. Tradycje noworoczne w innych krajach.
    • Nauczycielka opowiada o tradycjach noworocznych pokazując ilustracje.
    • Kim był Europek?
    • We Włoszech w Nowy Rok na ulicach jest dużo starych, zniszczonych przedmiotów: mebli, naczyń, sprzętów elektronicznych. Dzieci i dorośli w tym dniu wyrzucają niepotrzebne rzeczy na ulicę i oczekują, że Nowy Rok przyniesie im nowe, lepsze rzeczy.
    • W Japonii w Nowy Rok przygotowuje się w każdym domu ucztę. Każda potrawa, która znajdzie się na stole ma jakieś znaczenie. Najczęściej przyrządza się sałatkę z płatków róży, chryzantem i ryżu, które mają zapewnić szczęście i powodzenie w nadchodzącym roku. Na stole zawsze znajduje się woda symbol zdrowia. Wszyscy w tym dniu bawią się wesoło, odwiedzają znajomych, a drzwi ozdobione są wieńcem z liści pomarańczy. Japończycy w tym dniu idą szybko spać, wierzą, że im się przyśnią wróżby na Nowy Rok
    • W Grecji kiedy zaczyna się świt Nowego Roku dzieci wybiegają do ogrodu i szukają największego kamienia. Przynoszą go potem do domu bo wierzą, że tyle złota i innych bogactw przybędzie w Nowym Roku ile waży ten kamień. Poza tym oblewają się wodą na szczęście, co przypomina nasz śmigus dyngus.
    • Indianie odświętnie ubrani tańczą wokół ogniska. Tancerze wkładają do ognia laski ozdobione piórami. Czyja laska najszybciej się zapali, temu przez cały nadchodzący rok będzie się szczęściło.
  11. Wypowiedzi dzieci:.
    • Który zwyczaj powitania Nowego Roku podobał się wam najbardziej?
    • Czy te zwyczaje noworoczne różnią się od naszych polskich?
    • Który zwyczaj chcielibyście przenieść do waszych domów?
    • Pokażcie obrazek, na którym jest pokazane w jaki sposób wita się Nowy Rok w Japonii?
  12. Układanie puzzli..
    • Dzieci siedzą w dwóch kółkach. Jedno kółko tworzą chłopcy, a drugie dziewczynki. W środku każdego kółka leżą puzzle przedstawiające Stary Rok i Nowy Rok. Dzieci mają za zadanie ułożyć puzzle i powiedzieć kogo przedstawiają. Potem następuje zamiana między kółkami.
  13. Zabawa przy piosence - „Bal baloników".
    • Każde z dzieci dostaje balonik. Gdy muzyka gra dzieci lekko podbijają balony w górę tak, by żaden z nich nie spadł na podłogę. Zmiana w zabawie polega na dobraniu się w pary i tańczeniu w taki sposób, by balonik nie spadł na ziemię.
  14. Układamy zdania.
    • Dzieci siedzą na dywanie w kole. Każde z nich otrzymuje koperty, w których znajdują się pocięte paski z wyrazami: Ola, Ala, Tola, ma, lata, lat; cyfry: 3, 4, 5 oraz 12 kolorowych paseczków. Dzieci mają za zadanie ułożyć zdanie np. Ola ma 3 lata., a następnie układają cyfry za pomocą kolorowych paseczków. Następnie nauczycielka pyta, ile lat mają dzieci. I prosi, żeby dzieci przedstawiły to za pomocą kolorowych paseczków.
  15. Praca plastyczna - Nowy Roczek - łączenie technik: wydzieranka, wylepianka.